Ucieleśniona pamięć. Wystawa prac Priscilli Romero. Laureatki MTG Kraków 2018 EMBODIED MEMORY
Więcej informacji:
Redakcja naukowa: Michał F. Woźniak
Opracowanie merytoryczne: Barbara Chojnacka, Kajetan Giziński
Autorzy tekstów: Barbara Chojnacka, Kajetan Giziński, Eva Marín Jordá, Ruth Pelzer-Montada,
Kustosz wystawy Barbara Chojnacka w eseju pt. Koncepcja w procesie, wystawa w procesie… podkreśla: „Idea sztuki Priscilli Romero zawarta w tysiącach niewielkich odcisków, odbitek oraz form i matryc, tworzących obiekty i instalacje jest wynikiem wieloletniego procesu koncepcyjnego i technologicznego. Jednak w procesie tworzenia i w samym, ukończonym dziele ważna jest każda odbitka, każda forma – matryca stanowiąca zapis odcisku, materialnego śladu konkretnego człowieka czy też przedmiotu. Każdy ślad jest jednostkowy, niepowtarzalny, wyjątkowy, podobnie jak każdy człowiek i przedmiot. Priscilla Romero łącząc fragmenty w pewną, określoną całość powołuje metaforyczne konteksty mające odniesienia do ludzkiej egzystencji z perspektywy XXI stulecia, w której tak istotne miejsce zajmuje tożsamość jednostki i zbiorowości. (…)
Kilka miesięcy po podróży do Bydgoszczy powstała pierwsza koncepcja wystawy – określona została główna idea oraz zespół obiektów, które miały tworzyć ekspozycję w przestrzeni wystawienniczej bydgoskiej Galerii. Były to obiekty już gotowe, powstałe w ciągu kilku ostatnich lat (np. Dotyk Midasa, 2018), jak i prace realizowane od dłuższego czasu, zmieniające swoją formę, np. Archiwum palców. Już w tej koncepcji fascynacja miejscem – Bydgoszczą znalazła bezpośrednie odzwierciedlenie w dwóch realizacjach. (…)
Ostatnią fazą procesu tworzenia wystawy był montaż ekspozycji w przestrzeni sali, przygotowanej i wyposażonej zgodnie z projektem aranżacji. Autorski montaż z udziałem Priscilli Romero i jej asystentki Sofii Moreno Dominguez oraz pracowników Muzeum odbywał się w ciągu dwóch wrześniowych tygodni. (…)
Pozostałe eseje do katalogu napisali: Kajetan Giziński – Zapośredniczona bezpośredniość – lateksografia jako uniwersalna technika graficzna, Marta Anna Raczek-Karcz – Ucieleśnione ślady pamięci, Tatiana Rodríguez Mejía – Krótka refleksja na temat Embodied memory Priscilli Romero, Fernando Evangelio Rodríguez – Ucieleśniona pamięć, ślad wyrażający prawdę Priscilli Romero, Ruth Pelzer-Montada – Model “Nienaruszenia” – twórczość Priscilli Romero z okazji jej wystawy Ucieleśniona pamięć w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy oraz Eva Marín Jordá – Nadstawiać karku – uchwycić nieuchwytne.
W części katalogowej zaprezentowano misterne prace opatrzone komentarzami autorskimi Priscilli Romero już zaaranżowane w przestrzeni Galerii Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy. Ta młoda utalentowana Artystka zadziwiła i oczarowała swymi pracami zwiedzających wystawę. A oto jeden z komentarzy do Archiwum palców, 2019: „Instalacja upamiętnia różnorodność i tożsamość ludzką. Ponad 500 osób reprezentujących ponad 25 różnych narodowości, w tym mieszkańców Bydgoszczy, oddało swe odciski palców, aby ta kompozycja mogła powstać. Każdy palec ma swoją własną historię napisaną na skórze, wiele anonimowych wspomnień, o których możemy się nigdy nie dowiedzieć, lecz są one równie ważne, ponieważ liczy się każde z nich”.
Katalog, staranie opracowany edytorsko i graficznie, pozostaje trwałym śladem niecodziennej, oryginalnej wystawy.
ss. 178, 110 il. barwnych, kreda mat., oprawa miękka