SoftCOM
Loading...
Okładka Ucieleśniona pamięć. Wystawa prac Priscilli Romero. Laureatki MTG Kraków 2018 EMBODIED MEMORY
Okładka Ucieleśniona pamięć. Wystawa prac Priscilli Romero. Laureatki MTG Kraków 2018 EMBODIED MEMORY

Ucieleśniona pamięć. Wystawa prac Priscilli Romero. Laureatki MTG Kraków 2018 EMBODIED MEMORY

3.00 zł

Więcej informacji:

Redakcja naukowa: Michał F. Woźniak

Opracowanie merytoryczne: Barbara Chojnacka, Kajetan Giziński

Autorzy tekstów: Barbara Chojnacka, Kajetan Giziński, Eva Marín Jordá, Ruth Pelzer-Montada,

Kustosz wystawy Barbara Chojnacka w eseju pt. Koncepcja w procesie, wystawa w procesie… podkreśla: „Idea sztuki Priscilli Romero zawarta w tysiącach niewielkich odcisków, odbitek oraz form i matryc, tworzących obiekty i instalacje jest wynikiem wieloletniego procesu koncepcyjnego i technologicznego. Jednak w procesie tworzenia i w samym, ukończonym dziele ważna jest każda odbitka, każda forma – matryca stanowiąca zapis odcisku, materialnego śladu konkretnego człowieka czy też przedmiotu. Każdy ślad jest jednostkowy, niepowtarzalny, wyjątkowy, podobnie jak każdy człowiek i przedmiot. Priscilla Romero łącząc fragmenty w pewną, określoną całość powołuje metaforyczne konteksty mające odniesienia do ludzkiej egzystencji z perspektywy XXI stulecia, w której tak istotne miejsce zajmuje tożsamość jednostki i zbiorowości. (…)

Kilka miesięcy po podróży do Bydgoszczy powstała pierwsza koncepcja wystawy – określona została główna idea oraz zespół obiektów, które miały tworzyć ekspozycję w przestrzeni wystawienniczej bydgoskiej Galerii. Były to obiekty już gotowe, powstałe w ciągu kilku ostatnich lat (np. Dotyk Midasa, 2018), jak i prace realizowane od dłuższego czasu, zmieniające swoją formę, np. Archiwum palców. Już w tej koncepcji fascynacja miejscem – Bydgoszczą znalazła bezpośrednie odzwierciedlenie w dwóch realizacjach. (…)

Ostatnią fazą procesu tworzenia wystawy był montaż ekspozycji w przestrzeni sali, przygotowanej i wyposażonej zgodnie z projektem aranżacji. Autorski montaż z udziałem Priscilli Romero i jej asystentki Sofii Moreno Dominguez oraz pracowników Muzeum odbywał się w ciągu dwóch wrześniowych tygodni. (…)

Pozostałe eseje do katalogu napisali: Kajetan Giziński – Zapośredniczona bezpośredniość – lateksografia jako uniwersalna technika graficzna, Marta Anna Raczek-Karcz – Ucieleśnione ślady pamięci, Tatiana Rodríguez Mejía – Krótka refleksja na temat Embodied memory Priscilli Romero, Fernando Evangelio Rodríguez – Ucieleśniona pamięć, ślad wyrażający prawdę Priscilli Romero, Ruth Pelzer-Montada – Model “Nienaruszenia” – twórczość Priscilli Romero z okazji jej wystawy Ucieleśniona pamięć w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy oraz Eva Marín Jordá – Nadstawiać karku – uchwycić nieuchwytne.

W części katalogowej zaprezentowano misterne prace opatrzone komentarzami autorskimi Priscilli Romero już zaaranżowane w przestrzeni Galerii Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy. Ta młoda utalentowana Artystka zadziwiła i oczarowała swymi pracami  zwiedzających wystawę. A oto jeden z komentarzy do Archiwum palców, 2019: „Instalacja upamiętnia różnorodność i tożsamość ludzką. Ponad 500 osób reprezentujących ponad 25 różnych narodowości, w tym mieszkańców Bydgoszczy, oddało swe odciski palców, aby ta kompozycja mogła powstać. Każdy palec ma swoją własną historię napisaną na skórze, wiele anonimowych wspomnień, o których możemy się nigdy nie dowiedzieć, lecz są one równie ważne, ponieważ liczy się każde z nich”.

Katalog, staranie opracowany edytorsko i graficznie, pozostaje trwałym śladem niecodziennej, oryginalnej wystawy.

 

ss. 178, 110 il. barwnych, kreda mat., oprawa miękka