SoftCOM
Loading...
Okładka Multiplication
Okładka Multiplication

Multiplication

3.00 zł

Więcej informacji:

Opracowanie merytoryczne: Monika Kosteczko-Grajek

Autorzy tekstów: wstęp – Michał F. Wożniak, Monika Kosteczko-Grajek, Kóan Jeff Baysa, Małgorzata Jankowska Opracowanie not biobraficznych I

Publikacja Multiplication jest pokłosiem oryginalnej wystawy. W projekcie wystawienniczym udział wzięli: Michał Brzeziński, Bogna Burska, Tomasz Dobiszewski, Dominik Lejman, Janek Simon i Anna Zaradny. Większość twórców przedstawiło prace premierowe, przygotowane specjalnie na wystawę w Bydgoszczy. Aranżację wystawy zaprojektował i wykonał Krzysztof Syruć.

Katalog prezentuje różnorodność i wielowymiarowość współczesnych dyskursów artystycznych. „W nowej perspektywie kulturalnej współczesną sztukę charakteryzuje powielanie samej siebie. Wyzwaniem dla artysty jest znalezienie sposobów realizacji pomysłu, który można powtarzać raz po raz. Dlatego częścią kreatywnego myślenia jest badanie nowych metod i pozyskiwania nowych materiałów, co prowadzi do pewnych nieoczekiwanych kolaboracji pomiędzy artystami, naukowcami i wykonawcami” – informuje we wstępie Monika Kosteczko-Grajek, komisarz wystawy.

Warto przybliżyć – za Małgorzatą Jankowską, autorką tekstu wprowadzającego – syntetyczną charakterystykę postaw artystycznych twórców biorących udział w wystawie i katalogu: „Simon wzorem bricolera improwizuje i dekonstruuje fakty i materiały, podąża za swoją intuicją i wiedzą korzystając również z informacji dostępnych np. przez Internet.


Technologiem procesów twórczych jest z pewnością Tomasz Dobiszewski, który konstruuje dzieła-pułapki, chwytając w nią odbicia i refleksy rzeczywistości, po to by uświadomić nam (chociaż nie jest to aż tak proste) w jaki sposób funkcjonuje nasza percepcja, w jaki sposób świat wokół nas zmienia się w fikcję, zaś fikcja staje się rzeczywistością. Dziełom Dobiszewskiego towarzyszy aura surrealistycznej niesamowitości podsycana mglistością obrazu, który zderza się z naukowością języka i teoretyczną bazą (…).
Z niezwykłą intensywnością pokazują nam świat Bogna Burska i Dominik Lejman. Lejman łączy obrazy o różnej ontologii – malarstwo i obraz cyfrowy – wciągając widzów w – specyficzne formy rozdarcia, jakie w przestrzeni nieruchomego malarstwa wywołuje ruchomy obraz. Artysta tropi tematy ze sfery wybierając z niej także momenty i . Nałożone na siebie obrazy działają jak zasłona, pod którą, jakby powiedział Hal Foster ukrywa się Realne (…).


Twórczość Bogny Burskiej wywołuje podobne odczucia. Obrazy w swej złożonej konstrukcji i nas od znaczenia, stawiają na granicy chaosu i porządku a jednocześnie domagają się od nas lokalizacji . Pojawia się ono już w samej strategii, niezależnie czy będzie to film, instalacja, czy hodowla motyli. Barokowy przepych obrazów (obecny już w pierwszych malarskich cyklach artystki) wydaje się pełnić rolę zasłony Realnego. To właśnie w atrakcji, powtórzeniach i pozornej ciszy obrazów zbieranych i rekonstruowanych przez Burską lokuje się punctum działające z siłą skalpela (…). Niepewność i ciekawość byłaby więc cechą zarówno badacza, jak i artysty. 
Inną postawę reprezentują Anna Zaradny i Michał Brzeziński, i chociaż oboje, zajmują się muzyką, wyraźnie podążają w różnych kierunkach. Krzysztof Jurecki widzi w twórczości Brzezińskiego powrót mitu renesansowego artysty-naukowca, . Aktywność i dociekliwość artysty rzeczywiście zasługuje na uwagę, jednak i w jego postawie nie odnajdziemy właściwej postawy . Brzeziński jest nastawiony na ciągły rozwój, gotowy na kolejne transgresje, charakter jego twórczości jest konwulsyjny, co szczególnie widać w samplowanych pracach wideo (…).


Anna Zaradny studiowała dyrygenturę i teorię muzyki i to jest jej środowisko naturalne. Interesuje ją przypadek i nieprzewidywalność efektów jakie ze sobą niesie. W obszarze sztuki to strategia sięgająca przynajmniej działań dadaistów i surrealistów (w muzyce zresztą podobnie). Nowe technologie dają artystce możliwość wydobywania nowych sfer dźwięku, w obiektach audiowizualnych i instalacjach dźwiękowych z kolei na budowanie przestrzeni, w której dźwięk łączy się z obrazem.
Odmienne miejsce powinien w tej grupie zająć Krzysztof Syruć, z wykształcenia architekt. Jego poruszanie się w przestrzeni, ale również na płaszczyźnie (uprawia malarstwo i grafikę) zależne jest od matematycznego porządku. To co jednak uderzające w niezwykle barwnych kompozycjach na płaszczyźnie, jak i tkanych w przestrzeni , to pozorny chaos i przypadek, które paradoksalnie ukrywają w sobie logikę algorytmów”.


Pomieszczone w katalogu fotografie prac (w tym multimediów) prezentowanych na ekspozycji w sposób czytelny dopowiadają omówione wyżej „odmienności” w podejściu do procesów twórczych, co z całą pewnością wpływa na atrakcyjność publikacji, w całości tłumaczonej na język angielski.


Wystawę i katalog dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ss. 96 szyto-klejonych, oprawa miękka, 28 fotografii kolorowych, kreda mat.

ISBN 978-83-63572-88-4