SoftCOM
Loading...
Okładka Wielość w jedności. Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku (Materiały z sesji naukowej 22-23 października 2015 roku)
Okładka Wielość w jedności. Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku (Materiały z sesji naukowej 22-23 października 2015 roku)

Wielość w jedności. Litografia i techniki druku płaskiego w Polsce po 1900 roku (Materiały z sesji naukowej 22-23 października 2015 roku)

3.00 zł

Więcej informacji:

Redakcja naukowa: Barbara Chojnacka, Michał F. Woźniak; Recenzent: Dorota Folga-Januszewska

Cykl wystaw i towarzyszących im sesji naukowych w bydgoskim Muzeum objęto wspólną nazwą Wielość w jedności. Poszczególne odsłony poświęcone były kolejno drzeworytowi i drukowi wypukłemu oraz technikom wklęsłodrukowym. Tematem ostatniej prezentacji była litografia i techniki druku płaskiego. Podobnie też, jak w przypadku obu sesji, także ostatnia konferencja pomyślana została jako miejsce spotkania, dyskusji, dialogu, konfrontacji artystów, krytyków i historyków sztuki. Przedkładany tom przynosi zapis wygłoszonych tekstów i poglądów 33 autorów w obrębie czterech zagadnień: 

  • inspiracje i środowiska,
  • Leon Wyczółkowski,
  • technika i technologia,
  • graficy i kolekcje.

Pierwszy blok tematyczny, zatytułowany Inspiracje i środowiska wprowadza w problematykę druku płaskiego. Twórczość Leona Wyczółkowskiego – „ojca polskiej litografii” – jest tematem drugiego bloku tematycznego, w którym toczy się dyskusja nad wątkami życia i litograficznej pasji Mistrza. Trzeci blok tematyczny bydgoskiej sesji obejmuje zagadnienia: twórczości niektórych grafików – litografów i kolekcji obejmujących dzieła wykonane w technice druku płaskiego. Referaty artystów grafików, skupione w czwartym bloku tematycznym, zatytułowano Technika i technologia. Większość tematów podejmowanych przez autorów odnosi się do ich własnych doświadczeń i refleksji wynikających z pracy w obrębie druku płaskiego.

Towarzysząca sesji publikacja potwierdziła, „że litografia, podobnie jak inne klasyczne techniki graficzne, jest żywa, a kolejne pokolenia grafików odnajdują w niej potencjał do wyrażania artystycznych wizji, zaś dla historyków i krytyków sztuki oraz kolekcjonerów stanowi jeszcze ciągle pasjonującą przestrzeń do odkrywania” – stwierdziła we Wprowadzeniu starszy kustosz Barbara Chojnacka. Wypowiedź ta ma odzwierciedlenie również w objętości tomu (336 stron) suto kraszonego materiałem ilustracyjnym. Prawdziwy rarytas.

Autorzy (w kolejności wystąpień): Michał F. Woźniak, Barbara Chojnacka, Agata Wójcik, Piotr Czyż, Urszula Dragońska, Łukasz Grzejszczak, Katarzyna Kulpińska, Teresa B. Frodyma, Leonard Pędziałek, Piotr Wąsowski, Mariusz Woszczyński, Agnieszka Salamon-Radecka, Jarosław Mulczyński, Anna Manicka. Izabella Powalska, Jerzy Brukwicki, Krystyna Szwajkowska, Witold Warzywoda, Aleksander Woźniak, Łukasz Butowski, Józef Budka, Piotr Panasiewicz, Krzysztof Świętek, Bartłomiej Chwilczyński, Paweł Frąckiewicz, Zbigniew Gorlak, Tomasz Barczyk, Marta Bindek, Barbara Kasperczyk-Gorlak, Tomasz Matczak, Anna Trojanowska, Sebastian Dudzik, Monika Walenciejczyk.

ss. 336, 297 il. w przewadze barwnych, kreda mat., oprawa miękka

Szczegółowych informacji dotyczących zamówień udziela
Joanna Sokolińska
tel. 52 58 59 977
joanna.sokolinska@muzeum.bydgoszcz.pl